Al meer dan een jaar moeten vijf van de zes deelgemeentes  het stellen met alleen geldautomaten in Oosterzele zelf. Banken sluiten ook filialen in de gemeente of verminderen de dienstverlening aanzienlijk. Het Oosterzeelse bestuur protesteert daarom verder tegen het reduceren van de dienstverlening door banken, waarvan burgers het slachtoffer zijn.

Al sinds eind 2022 zijn alleen nog bankautomaten te vinden in de kern van deelgemeente Oosterzele, op loopafstand van elkaar. In Scheldewindeke en Balegem, de andere grote deelgemeentes van Oosterzele, zijn de geldautomaten gesloten. Dat betekent dat burgers van sommige straten zich meer dan vijf kilometer moeten verplaatsen om een bankautomaat te vinden. Het gemeentebestuur heeft daar begin 2023 al tegen geprotesteerd.

Bancontact automaten in het centrum van Oosterzele: binnenkort de enige plaats waar je op grondgebied Oosterzele geld kan afhalen?

Daarbij komt ook de sluiting van enkele filialen van grootbanken. Op het Dorp is al een bankkantoor gesloten en begin mei volgt nog een in Scheldewindeke. Andere banken hebben hun openingsuren aanzienlijk teruggeschroefd. Dat verhoogt de druk op de telefonische dienstverlening waardoor banken ook op die manier minder bereikbaar dreigen te zijn.

Het Oosterzeelse bestuur vindt de beperkte aanwezigheid van geldautomaten en bankfilialen niet kunnen in een gemeente met zes deelgemeentes, intussen meer dan 14 000 inwoners en een oppervlakte van meer dan 43 km².

Een lokaal bestuur kan geen regels over bankautomaten en -kantoren opleggen, maar toch legt Oosterzele zich niet zomaar neer bij de situatie en geeft het een signaal. Want vijf kilometer in landelijke gebieden, zoals in de afspraken staat tussen Febelfin en de regering, is een hele afstand om geld af te halen of te deponeren en om andere financiële dienstverlening te krijgen.

‘Voor alle inwoners en ondernemers is het verdwijnen van bankautomaten en bankfilialen een probleem. Maar zeker voor minder mobiele mensen en burgers die de digitale vaardigheden missen om hun bankzaken online of via apps te verrichten, is die lokale dienstverlening belangrijk. De extra drempel die nu ontstaat om toegang te krijgen tot geld en financiële info en diensten is gewoon te hoog’, stelt schepen Elsy De Wilde.

Wat kan de gemeente betekenen?

De vraag is welk gewicht de gemeente Oosterzele in de schaal kan leggen tegenover de banken. Het protesteerde eerder al vruchteloos bij de grote telecombedrijven tegen de povere mobiele verbinding in delen van de gemeente.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *