Om de fietssnelweg naast de spoorlijn Gent – Geraardsbergen (F417) te onderhouden, ontvangt de gemeente Oosterzele weer een mooie subsidie van de Provincie Oost-Vlaanderen. De gemeente zet ook stappen om het geplande traject van de fietssnelweg verder te realiseren zodat die Zottegem met Gent kan verbinden. Er wordt ook gewerkt aan verfraaïng. Anderzijds scoort onze gemeente maar 5/10 meer in het laatste Fietsrapport. We plaatsen die score in perspectief.

De gemeente onderhoudt de fietssnelweg tussen Balegem en Moortsele door die ijsvrij te houden in de winter, het groen tijdig te snoeien, de rijbaan tweemaal per jaar proper te maken en ervoor te zorgen dat de wegmarkeringen en de signalisatie in orde zijn. Externe partners bieden daarbij ondersteuning. Ook dit jaar krijgt de gemeente daarvoor subsidies van de provincie Oost-Vlaanderen. Die bedraagt 4 215,20 euro of 800 euro per kilometer.

Ondertussen ligt in Oosterzele 5,2 km aan fietssnelweg. De gemeente heeft dat gerealiseerd in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen. Vele fietsers en wandelaars hebben al het gemak en comfort van die vlotte verbinding tussen Balegem en Moortsele ontdekt.

Het is uiteindelijk de bedoeling om Zottegem met Gent te verbinden met de fietssnelweg F417. Momenteel zijn er nog enkele schakels in Oosterzele die in dat traject ontbreken. Maar de gemeente zet daar verder op in, met de verbinding tussen het station van Scheldewindeke en Balegem (Houte) als prioriteit.

Pauzeren op het traject

De gemeente wil de F417 ook omvormen tot een aangenaam parcours voor jong en oud. Een eerste bank om te pauzeren werd geplaatst, maar er zijn meer plannen zoals een balkenparcours en sneukelhaag.

De gemeente plaatste een eerste bank op de fietssnelweg, ter hoogte van het bosperceeltje aan de Hofkouter. Er volgen er nog op het deel van de fietsweg tussen Balegem en Scheldewindeke, meer bepaald ter hoogte van de basisschool GILO Balegem en een ter hoogte van Walzegem. Op die manier kunnen fietsers een aangename pauze inlassen op hun tocht.

Bankje om te rusten langs het fietssnelpad F417 in Scheldewindeke

Maar de gemeente kijkt verder. Schepen van mobiliteit en openbaar groen Christ Meuleman verduidelijkt de plannen: “Op sommige locaties plant de gemeente extra beleveniselementen voor kinderen. Op de locatie van de eerste bank komt bijvoorbeeld een klein balkenparcours naast de nieuw aangelegde takkenril. Iets verderop, richting het station van Moortsele, zijn er plannen voor een sneukelhaag en een fotogeniek kader dat het landschap letterlijk inkadert. Waar mogelijk legt de gemeente langs het hele traject bloemrijke, biodiverse bermen aan.”

In het deel tussen Balegem-Zuid en de grens met Zottegem werd bij de opening destijds een picknicktafel met fietspomp geplaatst. Samen met alle andere initiatieven moet de fietssnelweg uitgroeien tot een aangenaam belevingsparcours en mensen aansporen om meer te fietsen.

Kritiek oppositie door slecht Fietsrapport

Het Fietsrapport 2022 Oosterzele ligt met een score van 5/10 een pak lager dan het jaar voordien, toen er nog een score van 7/10 gehaald werd. In 2015 miste de gemeente zelfs op een haar na de publieksprijs van Fietsgemeente. Fietsgemeente en het Fietsrapport zijn initiatieven van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) in samenwerking met de Fietsersbond.

In de voorbije jaren werd de enquête gepromoot door de gemeente. Nu waren er een pak minder ingevulde enquêtes: met 57 stuks bleef het maar net boven de drempel om überhaupt een fietsrapport te kunnen opstellen. Voor het rapport van 2021, waarvan de bevraging liep in september en oktober 2020, telde men nog 167 enquêtes. Wellicht zijn de 57 enquêtes ingevuld door die hard fietsers die minder snel tevreden zijn.

In hun Fietsrapport 2022: Via een nieuwe bevraging alsnog naar de verkeerscommissie vraagt Groen dat de verkeersommissie zich buigt over de slechte punten. Schepen van openbare werken Christ Meuleman en de voorzitter van de verkeerscommissie Filip Vermeiren reageerden op de laatste gemeenteraad. Zij uitten hun twijfels over de representativiteit van de enquête/rapport en dienden de kritiekpunten van Groen en Open VLD Plus stuk voor stuk van antwoord. Ze stelden voor om de enquête te herlanceren voor een ruimer publiek en pas dan de resultaten voor te leggen aan de verkeerscommissie. Klik hier om hun gedetailleerde respons te lezen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *